I DESPRÉS DEL MÀSTER... QUÈ?

Estem a la penúltima sessió d’acabar aquest curs i toca analitzar què farem (o més aviat que podem intentar fer) un cop tinguem l’anhelat títol de professorat de secundària. Aquesta classe ha estat imprescindible per aquelles persones que  no tenen amics i/o coneguts en el món de la docència que t’hagin explicat una mica les perspectives i com procedir per aconseguir un treball en aquest sector.  I tot i que els tinguis, sempre hi ha detalls que se t’escapen i detalls que són tan importants que cal que te’ls repeteixin una i altra vegada. Gràcies Toni, per muntar aquesta sessió!!

UPC Alumni:

A la primera part de la sessió, se’ns va presentar la secció de UPC Alumni, que ja coneixia una mica perquè a vegades m’arriben mails, però francament, mai m’havia posat a navegar per la seva pàgina web. UPC Alumni és un servei que la UPC ofereix als seus  titulats, que estan o han estat vinculats,  que compta amb una sèrie d’objectius dels quals el que més m’interessa és aquest:

-Dotar a la comunitat de serveis relacionats amb la formació contínua, orientació, inserció laboral, esport, lleure, cultura i emprenedoria.

La teoria és que pots participar en activitats, conferències, sessions de networking, seminaris i workshops. Pots rebre suport en el desenvolupament de la teva carrera professional. Tens accés a la Borsa de treball de la UPC, que compta amb ofertes exclusives, a formació continuada, i a diferents serveis universitaris, com les biblioteques o el Servei de Llengües.

Jo que sóc de via lenta, em va bé conèixer aquests serveis perquè encara em queda un altre any de curs. El que no vaig entendre a la conferència, i he vist ara a la pàgina web, és que si ja no ets estudiant has de pagar una quota de 50 euros anuals! Ja  m’extranyava a mi tanta amabilitat per part de la UPC..

 

AQU  (Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya)

La Dra Anna Prades, del AQU, ens va exposar una sèrie de dades estadístiques sobre el màster de formació per al professorat de secundària. He de dir que em va semblar que la ponent parlava massa ràpid. Jo necessito que m’expliquin les coses amb més tranquil·litat o el meu cervell fa desconnexió automàtica. No obstant, crec que vaig ser capaç d’assimilar els aspectes més importants d’aquesta part de la sessió.

  1. La base de dades de l’AQU constitueix una gran font de dades que poden ser aprofitables per al desenvolupament  d’un Treball Final de Màster. Un altre cop, com que sóc via lenta i encara haig de fer el TFM aquest punt és important per mi. (Gràcies Toni, una altra vegada!)
  2. En contra del que s’ha dit durant la crisi sobre que hi ha massificació en el món universitari i que tenir estudis superiors no serveix per obtenir un treball, les estadístiques demostren totalment el contrari.  En el meu cas personal, haig de dir que alguna vegada no m’han agafat en determinades feines per estar “sobrequalificada”. I directament, tinc amics que als seus currículums han de treure determinats aspectes per tal que no els hi passi el mateix. Així que no sé si estic molt d’acord amb el que reflecteixen aquestes dades.
  3. Es valora molt tenir idiomes (principalment anglès) per ser professor. Això et facilita obtenir una feina. Això és una cosa que ja tenia present quan vaig començar el màster i de fet, al començament vaig començar a preparar-me per treure’m l’Advance, però òbviament al final ho vaig deixar per no morir a l’ intent. L’any vinent!
  4. Un altre cosa que es valora  molt és la compència per gestionar aules. Aquesta no la sabia  així que...  NOTA MENTAL:  Fer algun curs que justifiqui que sóc una crack en la matèria
  5. Un altre punt important i que em va sorprendre de forma non grata són els resultats, no tan positius com se’ns havia explicat, sobre la situació laboral en el món de la docència. Sembla ser que l’ocupació en el sector és d’un 87% i d’aquest percentatge menys de la meitat de les persones realitzen funcions pròpies del màster de docència.

És a dir, que de totes les persones que fan el màster, menys d’un 40% acaba treballant d’això.  Ja sé que la vida no és fàcil i que gairebé tots els sectors estan malament, però a la sessió de presentació que es va fer al juny de presentació del màster, jo vaig formular expressament una pregunta sobre quina era l’ocupació després de realitzar-lo i em van respondre que precisament estaven treballant en aquestes dades i que no em podien oferir percentatges exactes, però que a vegades sortia alguna feina en la borsa  i no trobaven a gent per cobrir la plaça perquè estaven tots treballant.  ..........

  1. Un altre punt que em va decebre una mica és la puntuació  que havia rebut el nostre màster en el sistema de control de qualitat. Gairebé tots els paràmetres analitzats estaven puntuats com “acceptables”.  I concretament en el sistema de qualitat interna estava suspès (tot i que és cert que es va justificar dient que era un paràmetre nou i que encara s’havia de treballar..)

Veure informe complet aquí

Com a conclusió d’aquest part de la sessió m’agradaria dir que m’hagués agradat que aquestes explicacions es donessin a la sessió de presentació del màster, abans de matricular-te. Hagués canviat alguna cosa? Per part meva no. M’hagués matriculat igualment, però no m’agrada tenir la sensació de que es manipulen resultats i que al final tot es redueix a un negoci on l’objectiu principal és aconseguir clients que paguin.

 

Borsa d’interins 

Enllaç a Pàgina web

Aquesta és la part que més m’interessava de la sessió i de la que puc extreure les següents notes:

  • És important fer l’esforç de llegir-se la normativa! Allà està tot completament explicat
  • En el cas de que obtinguis una altra feina has de donar-te de baixa ABANS de que una plaça et sigui assignada de cara a congelar la teva posició. Si no, et fan fora.  Jo tenia entès que podies fer aquesta al·legació en el moment en el que se’t convoqués però resulta que no. (per motius com aquest t’has de llegir la normativa!!)
  • Per començar a pujar posicions dins de la borsa és imprescindible aconseguir experiència i aquesta és més fàcil d’aconseguir si amplies els territoris on estàs disposat a treballar o recorres a places de difícil cobertura
  • Has de ficar-te expressament tots els dies que es fan nomenaments (normalment dos dies a la setmana) per veure si t’han nomenat o no, així com veure quines  places de difícil cobertura han estat publicades.
  • Un altre aspecte important que desconeixia completament, és que com a professor de secundària pots tenir accés (de moment) a la borsa de professors de primària.

 

Encara em queda un any per finalitzar el màster i per tant, no puc accedir a la borsa de moment, però tan aviat com pugui apuntar-me, ho faré!

Taula rodona d’exalumnes:  Una petita dosis de realitat!!

 

En aquesta última part de la sessió, tres persones ens van explicar les seves experiències en el món de la docència després de finalitzar el màster.

Van mostrar tres realitats ben diferents, cosa que demostra que et pots trobar de tot.

La primera professora ens va explicar que els seus començaments van ser molt difícils. Va entregar 300 currículums el primer any i res de res. Va poder  accedir al món de les editorials de llibre, amb un horari i un salari que no compensava molt al començament però que després  de molta experiència i rodatge en la matèria prenia una altra perspectiva. Combinant això amb unes hores de classe a un centre concertat ha pogut trobar una mica d’estabilitat

La segona professora és l’afortunada del grup. Sense acabar ni tan sols el màster, i havent entregat només un currículum la van agafar en un centre  on volien que la Tecnologia es donés amb anglès com a llengua vehicular. És la tenia una feina més estable i es veia més contenta amb la seva situació. Novament.. NOTA MENTAL: Laura, ponte con el Advance!

Per últim, un professor ens va explicar com la seva experiència a la borsa d’interins no ha estat molt satisfactòria. El van nomenar de seguida perquè va fer la feina d’estudiar quins paràmetres col·locar a la borsa per poder ser nomenat abans. En aquest sentit va tenir sort, però no en la assignació del centre de FP, ja que no el deixaven fer classe, ni valoraven les seves idees procedents de metodologies innovadores del màster..

CONCLUSIONS

Ja  hem vist com el panorama al món de la docència pot ser molt “variopinto”. Evidentment la sort és un factor molt important , però també s’ha de saber estudiar les lleis de l’oferta i la demanda. Poder oferir el que més es demana és la clau així com especialitzar-te en una cosa molt concreta.  T’has de preguntar que pots oferir tu que ningú més (o poca gent) pot. Això per treballar al sector privat és clau.

Per treballar al sector públic és més important trobar-te disposat durant els primers anys a fer molts sacrificis, a anar a llocs que estiguin molt lluny (que potser el cost de gasolina ni et compensa), a centres infinitament problemàtics, a agafar el relleu de qualsevol assignatura encara que no dominis la matèria.

La veritat és que la cosa pinta bastant complicada i jo ja no tinc l’energia que tenia als 20 anys, però la docència a secundària continua sent un terreny que vull explorar i així ho faré. O almenys ho intentaré. I si no, segur que el tenir aquest màster em dóna punts per accedir com a associada a la universitat. Sempre s’ha de mantenir una actitud positiva!

 

 


Tema: After master!

Data: 2016-06-07

Per: Therfer

Assumpte: sort!

Espero tinguis sort com a docent! Ens veiem el proper curs!

—————