QUE NOS VAMOS DE TAPAS!!!

 
En aquesta sessió ens hem anat de "tapes"!
 
De "tapes" educatives, és clar..
 

La classe  d’avui  ha consistit en posar a disposició de nosaltres, els alumnes, una sèrie d’activitats (“tapes”) d'índole variable tenint la llibertat de poder escollir quines realitzar.

A mi que no m’agrada la ceba trobo d’agrair la gran varietat de plats de la que disposàvem. S’havia d’escollir  tres. Analitzem els ingredients:

TAPA 1. ACTIVITAT INFOGRAFIA

TAPA 2. INNOVACIÓ A L’AVALUACIÓ

Aquesta tapa comença amb una pregunta d’aquestes que li agraden molt al Toni, el nostre professor: Una pregunta oberta!! (y ahora vas y la interpretas): Deixaries que els alumnes copiïn als exàmens? Imagina que sí.

Aquí comença la discussió en grup. Què és copiar?

Copiar dels apunts? Copiar del company? Copiar d'una xuleta? Donant el professor permís per copiar? El professor no dóna permís però mira cap a un altre costat intencionadament?

Després de discutir-ho en grup, vam arribar a la conclusió de que, si veus a algú copiant almenys estarà aprenent alguna cosa (un altre tema és el que faràs després amb el seu examen)

 

Entenem que una forma de deixar copiar amb el permís del professor a un examen, seria posant un examen individual on s'hagi de reflexionar o interpretar dades o bé directament fer un examen grupal, tipus puzzle, en el que a més els propis alumnes puguin avaluar la participació dels seus companys, de forma que es garanteixi la implicació de tots els individus.

TAPA 3. ACTIVITAT CONCURSOS

TAPA 4. PROGRAMACIÓ A TOT UN CICLE FORMATIU

TAPA 5. ACTIVITAT SIMULADORS

TAPA 6. VISITA VIRTUAL

No és d’estranyar que aquesta tapa no tingués gaire èxit.  Ens vam empatxar la setmana anterior amb aquest plat. Explico amb més detall:  A l’assignatura “Aprenentatge de la Tecnologia II”  vam realitzar una sèrie de visites virtuals a museus i l’experiència va resultar desastrosa.  És una pena perquè considero que és una bona activitat però el factor temps malt calculat pot convertir una activitat amena en una activitat estressant.  Esperem trencar aquesta associació negativa en un futur no molt llunyà i poder  donar-li altra oportunitat als museus virtuals.

TAPA 7.ANÀLISI D’OBJECTES

Aquesta activitat va tenir bastant èxit ja que a tothom li agrada experimentar amb artefactes. Hi havia uns quants d'ells, tot i que no vam aconseguir fer funcionar tots.

(Obvio que vam passar de l'enunciat de l'activitat i que ja vam tenir prou amb explorar els objectes XD)

El primer d'ells consistia en un pack per realitzar el muntatge d'un circuit elèctric. El més original de tots els objectes d'aquest pack era un boli que dibuixava el cable del circuit  gràcies a la seva tinta conductora. També es destacable que els leds canviaven de color de llum en funció de la direcció de la corrent.

Un pack molt útil  per practicar el muntatge de circuits elèctrics en sèrie i en paral·lel

 

El segon pack consistia en una sèrie de components per realitzar el muntatge d'un circuit pneumàtic

 

El tercer pack, bé.. XD aquest ens va costar més de fer funcionar. Vam necessitar ajuda externa i tot i així aquest és el resultat:

https://drive.google.com/file/d/0B-RlFpYEReB5ZnM3UWRyd25VZEk/view?usp=sharing

 

 

TAPA 8. JOC DE CARTES. GAMIFIQUEM ELS MATERIALS

Aquesta activitat de ludificació també va tenir bastant èxit. Hi havia dues variants. Una d’elles, realitzada com a TFM per un company, es basava en un funcionament similar al del joc de cartes de MAGIC. Si no saps jugar a aquest joc d’entrada resulta una mica complex (o a mi m’ho va semblar)

La segona versió era molt més assequible d’aprendre i  molt pràctica, ja que et permetia aprendre   característiques dels materials sense donar-te compte mentre anaves jugant.

Cada carta disposava d’una sèrie de trets identificadors del material. Qui començava ho feia destacant aquest tret (com si fos un dels pals de la baralla original) i si es jugava a l’alça d’aquest valor o a la baixa. Qui  guanya la tanda s’emporta les cartes i qui aconsegueix més cartes  guanya la partida

 

TAPA 10. ACTIVITAT DE CIENCIA FICCIÓ

Podeu trobar una activitat similar a aquesta a l'Activitat 3 del bloc

TAPA DE REFORÇ. AJUDA AMB L’ARTICLE

Aquest tapa no ens la vam menjar perquè  ens hagués deixat sense gana per menjar-nos altres  més apetitoses però, pel nostre propi interès, vam estar mirant els ingredients...  I ens va resultar de gran ajuda!!

 

Trobo que realitzar una sessió d'aquestes de tant en tant és una bona forma d’aconseguir que cap alumne es quedi  amb gana, però, com penso sempre, es tracta d'una metodologia didàctica de la que no s’ha d’abusar. Els alumnes s’han d’acostumar a fer coses encara que  d’entrada no els hi vingui  de gust. Podrien trobar-se amb l'agradable sorpresa que finalment els hi agradi!

 


Tema: Tapeo!

Data: 2016-05-28

Per: Therfer

Assumpte: tapas

Jo també sóc molt mediterrani... De tota manera quines et van agradar més?

—————

Data: 2016-06-05

Per: jo mateixa

Assumpte: Re:tapas

El joc de cartes, of course!! És un tipus d'activitat que sempre associes a passar una bona estona amb els amics. Així que si l'aprenentatge ve acompanyat d'un associació positiva, la predisposició i motivació és molt més gran.

—————