EXEMPLES D'INNOVACIÓ EDUCATIVA

Innovació educativa oferta per internet

 

Aquesta sessió titulada “Exemples d’innovació educativa” comença amb el visionat del següent vídeo (fer click  a la imatge) on l’Isaac Asimoc, s’atreveix a parlar, en 1998, dels impactes positius que podria tenir internet a l’aprenentatge.

Què és el que ell preveu que  passaria quan una gran part de la població pogués tenir computadores connectades a casa seva?

-Que els nens podrien aprendre sobre els temes en  els que tinguessin un interès real, una motivació particular 

-Que això  facilitaria el poder gaudir aprenent, ja que l’aprenentatge ja no seria una imposició

-Que el poder gaudir aprenent i el tenir un interès real per una cosa concreta podria provocar interès sobre altres matèries relacionades amb aquesta

-Que els estudiants tindrien la llibertat d’escollir què es el que volen aprendre, a quin ritme i quan

- Que tot això permetria seguir una vocació des de el mateix començament de tenir-la

-Que la relació d’aprenentatge que ofereix  internet és “d’un a un” com en el cas de tenir un tutor personal i no “d’un a molts”. Això permet que l’aprenentatge pugui ser personalitzat i basat en els propis interessos

-Que malgrat  l’estudiant  dicti què és el que vol aprendre a l’escola particular de casa seva  l’escola “ordinària” és necessària per tenir uns coneixements bàsics i poder interaccionar amb altres estudiants i professors

Reflexió personal

No es pot posar en dubte que si parlem d’innovació a l’aprenentatge no podem deixar de mencionar de les oportunitats que ofereix internet en aquest. Si bé  estic pràcticament d’acord en tot el que va dir l’Asimov al 1998 respecte al que podria oferir la xarxa, ens hauríem de preguntar perquè no estem aprofitant aquestes  possibilitats. Per què continuem oferint un curriculum comú  al nostre estudiantat en les escoles? Per què no plantegem que  part d’aquest currículum sigui lliure en funció dels interessos particulars de l’alumne? Tenim les eines per fer-ho però no les estem emprant. És cert que per una economia de recursos no podem tenir tutors personals que atenguin als interessos personals de l’alumne però si una cosa pot oferir internet és precisament aquesta mitjançant cursos online, moocs, cerca d’informació específica, etc..

Els alumnes han d’aprendre a aprendre perquè ho hauran de fer tota la seva  vida per tenir accés a informació actualitzada sobre una matèria concreta. Per tant, els professors haurien d’ensenyar a partir de metodologies didàctiques  adaptades a internet, fent que l’alumne sigui protagonista del seu propi aprenentatge com es defensa en aquest vídeo

 

Innovació educativa a partir del contacte Escola-Empresa

PROJECTE ECOCERÀMICA

A classe es visualitza com a exemple d’innovació educativa un projecte anomenat “Ecoceràmica” que comença  a  partir d’una visita a la potabilitzadora d’Abrera d’Aigües de Terrassa per part dels alumnes de CFGS de disseny industrial. És en aquesta visita on es té la idea d’aprofitar el fang del procés de potabilització per realitzar ceràmica.

S’ha de tenir en compte que a vegades l’empresa, pel propi interès de promocionar-se pot subvencionar projectes educatius. Aquest va ser el cas amb l’empresa MINA

El repte era que els estudiants generessin un material nou a partir d’aquest fang reciclat afegint additius que el fessin més fàcil de   treballar. És un bonic exemple on empresa, escola i altres professionals col·laboren per arribar a uns resultats i, sobretot,  on la   motivació personal de l’alumne és la clau per aconseguir  assolir el repte

 

LÍNIES D’INNOVACIO EDUCATIVA

Innovació virtual Vs Innovació material

Innovació neuroeducativa Vs Innovació Social

Innovació Interna Vs Innovació Externa

 

A l’aula se’ns va demanar que reflexionéssim sobre la “dicotomia” d’aquests conceptes referent al nostre treball de l’assignatura grupal i individual

La meva reflexió s’inicia amb la pròpia cerca del terme “dicotomia” La wikipedia el defineix com  “subdivisió que desmembra  l’àrea d’un objecte en exactament dues àrees complementàries” . Sent així trobo que enfrontar ambdues paraules amb el terme “Vs” no és molt encertat.  Tal i com diu la definició són àrees complementàries, no oposades entre sí. I per tant, trobo que seria coherent no apostar per una línia concreta, sinó intentar complementar-les sempre

Al nostre treball grupal hem desenvolupat un vídeo tutorial sobre com executar un motor de corrent contínua. S’ha de dir que no hem innovat molt en la seva edició perquè el que volíem era produir un vídeo útil I funcional en el que els passos de la construcció quedessin molt ben explicats.  Segurament utilitzant la tècnica del stop-motion hagués estat més creatiu, però a vegades si donem massa importància a la forma el contingut es perd i no és el mateix un tutorial que un vídeo promocional o motivacional. No obstant, prometo ser més innovadora quan tingui l'ocasió. 


Tema: Ex.innovació

No sʼha trobat comentaris.