Tema 3. LA CREATIVITAT
Què és innovar? Què es ser creatiu? Quines diferències hi ha entre ser creatiu i innovar?
Per mi la creativitat és la capacitat que té una persona de generar alguna cosa o de tenir una idea original/ novedosa que destaqui respecte el que faria la major part de les persones. Una innovació seria, en canvi, el fruit d'una idea que produeix un avanç en algun sector
La RAE defineix la creativitat com la capacitat de produir una cosa de la nada. Defineix també la innovació com l'alteració d'alguna cosa, introduint novetats.
Vist això, les meves definicions no anaven molt malament encaminades des del punt de vista de que la creativitat introdueix un canvi de la nada i la innovació en una cosa ja existent. El significat oficial no diu res, en canvi, de que la creativitat sigui cosa d'una minoria, que ser creatiu signifiqui destacar..Potser és que el meu subconsciente pensa que la gent és en general poc creativa..
Quin és l'acte més creatiu que has fet a la teva vida?
Em considero una persona bastant creativa des de la meva infància. Mai m'ha agradat perdre el temps en un sofà veient el temps passar. M'agrada invertir-lo produint: un quadre, una cançó, un armari, uns nius per als ocells, el que sigui, però produir: fer coses constructives i tangibles. No sabria dir quin ha estat l'acte més creatiu de la meva vida, imagino que, per proximitat en el temps i envergadura, dissenyar i executar la reforma del meu pis.
Quina factors influeixen en la creativitat?
Aquests factors han estat fruit d'una reflexió personal, consensuada en grup i amb la resta de la classe
Grup 1 |
Grup 2 |
Grup 3 |
Grup 4 |
Grup 5 |
Grup 6 |
Emocions |
il·lusió |
genètica |
entorn |
imaginació |
pràctica |
Etapa de la vida |
motivació |
imaginació |
Educació |
Entorn |
motivació |
Infantesa |
àmbit |
motivació |
Capacitat individual |
llibertat |
Activitats extres |
La gent que t'envolta |
abstracció |
factors ambientals |
confiança |
Coneixements previs |
|
enginy |
entorn |
ment oberta |
Aptituds |
||
imaginació |
circumstàncies |
Innovar |
|||
situació |
Veiem que molts dels factors es repeteixen. Segurament el més destacable d'aquesta reflexió col·lectiva és que tenim tendència a creure que la creativitat és una qüestió més aviat genètica, pero amb la pràctica també podem ser creatius.
"La creativitat s'aprèn igual que s'aprèn a llegir" Ken Robinson
Tots tenim la capacitat de ser creatius. És questió de trobar la inspiració necessària per desenvolupar-la, trobar l’entorn en el que et sentís còmode, com peix a l’aigua, per tenir la confiança necessària. Això és el que Ken Robinson defineix com “trobar-te al teu element” (fer click a la imatge). També és imprescindible la passió i la motivació. Pots fer bé una cosa que no t’agrada fer, però per ser creatiu en aquell camp a més t’ha d’apassionar per tenir la motivació necessària
MATEN LES ESCOLES LA CREATIVITAT?
Segons Ken Robinson sí. Estic completament d’acord
Les escoles, al meu parer, no fan una veritable atenció a la diversitat. No s’encarreguen de detectar les habilitats i els hobbies de cada alumne per centrar-se en aquests i potenciar-los. L’escola el que fa és fer passar a cada alumne sota el mateix motlle, com si fos un procés industrialitzat, una cadena de muntatge. I en aquest procés es descarten a persones que són diferents i que podrien ser molt valuoses per la societat dient “tu no serveixes”. El problema real és que molt nens s’ho creuen
Els que sí aconsegueixen passar pel filtre, són sotmessos continuament a tot un seguit d’exercicis pautats i requeriments tancats, que moltes vegades provoquen que no hagin de parar-se a pensar. Simplement posen el pilot automátic i s’aniquila així tota possibilitat de ser creatiu. Burocràcia 1-creativitat 0
Segurament els alumnes que mantenen la creativitat després de passar per l’escola tinguin un component genètic molt marcat a ser-ho. D’aquí que es pensi que la gent creativa neix creativa i que no es pot aprendre. Sí que es pot aprendre, però no solament no s’ensenya sinó que a més s’aniquila des de les escoles
Potenciar la creativitat des de les escoles és molt important, així com permetre als estudiants que s’equivoquin, que assimilin els errors com a part fonamental per avançar. En definitiva, han de perdre la por a equivocar-se
EL TALENT
Tema: La Creativitat
No sʼha trobat comentaris.